Przejdź do głównej zawartości

Limonkowy dywan

Jakiś czas temu zrobiłam taki liściasty [ dywan z resztek ], ale bardzo na niego narzekałam, bo był zrobiony z różnych odmian sznurka i przez to bardzo próbował być trójwymiarowy. Mimo, że go solidnie ugniotłam własnym kuprem podczas dziergania!

Postanowiłam więc zrobić remake z jednolitego limonkowego nowosolskiego sznurka:





Dywan mierzy 150 cm średnicy i zużył 5.25 kg sznurka nowosolskiego o grubości 3 mm. Użyłam szydełka 5 mm. Pewnie sześciomilimetrowe byłoby lepsze, ale nie posiadam takiego narzędzia. Cała praca zajęła mi jakieś 3 długie dni, czyli sumarycznie z kilkanaście godzin. To było moje pierwsze starcie z nowosolskim sznurkiem. Na początku trochę się zaniepokoiłam, że ma taki płaski przekrój. Potem jednak okazało się, że nie psuje to końcowego efektu.

Listki zgapiłam z serwetki [ "Ulita" ] autorstwa Ałły Chikałowej, lecz można je też znaleźć w dywaniku [ "Lotos" ] Natalii Alimpijewej. Zawinięty wałeczek na środku zgapiłam z serwetki [ "Nell" ] autorstwa Patricii Kristoffersen. 

No i ze względu na to zgapienie nie wolno mi pokazać schematu tego dywanu. Ba, ja nawet nie mam schematu! Cały wzór mam w głowie. Ale mogę Wam trochę opisać sposób wykonania poszczególnych kawałków ;) No to jedziemy!

(1) Okrągły wałeczek na środku:

Okr 1. Robimy 24 słupki pojedyncze w magiczną pętlę.

Okr 2. Powtarzamy dookoła: {tylny reliefowy słupek pojedynczy, 1 oczko łańcuszka}. Zaznaczamy (np. wsuwką do włosów) piąty słupek zrobiony w tym okrążeniu.

Okr 3. Powtarzamy dookoła: {półsłupek w oczko łańcuszka, 3 oczka łańcuszka}.

Okr 4. Robimy półsłupek w przestrzeń 3-oczkową, 7 oczek łańcuszka, mocujemy ten łańcuszek oczkiem ścisłym w słupek zaznaczony wsuwką w okrążeniu 2, obracamy robótkę, 7 półsłupków w te 7 oczek łańcuszka, mocujemy się półsłupkiem w tę samą przestrzeń 3-oczkową - powstaje paseczek. Powtarzamy dookoła: {półsłupek w kolejną przestrzeń 3-oczkową, 7 oczek łańcuszka, mocujemy ten łańcuszek oczkiem ścisłym w kolejny wolny słupek, obracamy robótkę, 7 półsłupków w te 7 oczek łańcuszka, mocujemy się półsłupkiem w tę samą przestrzeń 3-oczkową}

Okazało się, że mam flimik :D Nakręciłam go kilka lat temu przy okazji innego dywanu:



Po zrobieniu wałeczka mamy 24 ukośne paseczki. Każdy paseczek jest zamocowany półsłupkiem, a między nimi też jest po jednym półsłupku - razem 48 półsłupków. A potrzebujemy 64... Więc robimy jeszcze jedno okrążenie:

Okr 5. Robimy na zmianę: 1 półsłupek, 2 półsłupki, 1 półsłupek, 2 półsłupki.....

(2) Listki

Listki znalazłam w portugalsko-języcznym filmiku [ klik (1) ]. Zaczynają się one w czasie 10:40 i trwają przez kilka kolejnych filmików: [ klik (2) ], [ klik (3) ], [ klik (4) ] oraz [ klik (5) ]. Ufff....

Mocno pozmieniałam początek listków oraz rozwidlenie. Jak klikniecie na listkowy fimik [ klik (1) ] w czasie 10:40, to zauważycie, że ten pan mówiący po portugalsku zostawia po 2 oczka wolnego między słupkami i półsłupkami. Ja zostawiłam tylko po jednym oczku wolnego, co widać na załączonym obrazku:



A to dlatego, że w oryginalnym wzorze listki zaczynają się dużo dalej od środka dywanu. Gdybym dała po 2 oczka przerwy tak blisko środka, to listki szybko wygięłyby się na kształt miski, bo obwód przyrastałby zbyt wolno w stosunku do przyrostu średnicy. Pomyślałam, że dam po jednym oczku przerwy (dzięki czemu jeden listek będzie się opierał na ośmiu oczkach) i że 8 listków dookoła byłoby w sam raz. I właśnie dlatego potrzebowałam 8*8 = 64 oczka po zakończeniu tego okrągłego wałeczka na środku.

Jak już dojdziecie do tego filmiku [ klik (4) ], to na samym początku (czyli w czasie 1:26) ten pan robi {3 oczka łańcuszka, słupek, 3 oczka łańcuszka} między takimi szyszeczkami na rozwidleniu liści. Ja od tego okrążenia robię własny wzór między szyszeczkami: robię zawsze {3 oczka łańcuszka, półsłupek w niższy łańcuszek 3-oczkowy, 3 oczka łańcuszka} - czyli oooxooo. Po kilku okrążeniach robi się z tego siateczka, którą widać na poniższym zdjęciu:


Kolejna rzecz, której nie ma na filmiku - na zakończeniu listka spinam te dwie szyszeczki jedną wspólną szyszeczką. Trochę musiałam przy tym naciągać sznurek (i ścięgna w nadgarstkach), ale bez tej końcowej szyszeczki listki wyglądały tak jakoś łyso...

Po zakończeniu listków miałam po 9 łańcuszków 3-oczkowych między wierzchołkami listków. Dywan był wówczas bardziej ośmiokątem niż kołem, skołowałam więc go słupkami różnej wysokości


Podsumowując listki, mają one 7 reliefowych tylnych słupków u podstawy, a boki listka mają maksymalnie 6 reliefowych przednich słupków po bokach - po osiągnięciu tej liczby przestaje się przerabiać skrajne słupki i listek się zwęża. Mam dookoła 8 listków.


(3) Wałeczek nad listkami

Jest robiony na trochę innej zasadzie, niż okrągły wałeczek na środku! Tu macie schemat:


I jeszcze wersja słowna:

na czarno) Zaznaczyłam ten skołowany brzeg, który robiłam słupkami różnej wysokości. Już macie to przerobione, nie przerabiajcie tego półsłupkami :D

na czerwono) Robimy na zmianę słupek pojedynczy i oczko łańcuszka. Pod oczkiem łańcuszka opuszczamy jedno oczko brzegu. Będzie to taka podstawka na wałeczek właściwy.

na zielono) Powtarzamy dookoła: {półsłupek w oczko łańcuszka, słupek potrójny wbity w podstawę słupka pojedynczego z czerwonego okrążenia - o trzy słupki dalej!}.

na niebiesko) Powtarzamy dookoła: {półsłupek w półsłupek, słupek pojedynczy reliefowy przedni dookoła sł. potr. z zielonego okrążenia - o 2 słupki dalej!}.

(4) Kolejne listki

Drugą warstwę listków zrobiłam węższą, ale w sumie na podstawie tego samego filmiku [ klik (1) ]. Pierwsze okrążenie listkowe zaczyna się znowu w czasie 10:40 i tym razem zostawiam po dwa oczka wolnego między słupkami i półsłupkami, tak samo jak ten pan na filmie. Ale na środku listka robię potem tylko 6 reliefowych słupków tylnych (a nie 7, jak na filmie). Potem po bokach listka dojeżdżam tylko do maksymalnie 4 słupków reliefowych przednich (a nie 6, jak na filmie) i zaraz potem przestaję przerabiać skrajne słupki.


Siateczkę między listkami robię na tej samej zasadzie, co poprzednio. Po domknięciu listka szyszeczką mam między szyszeczkami 8 łańcuszków 3-oczkowych. Robię w nie po 3 półsłupki:


Mam dookoła 20 listków.


(5) Wałeczek nad kolejnymi listkami

Jest identyczny jak wałeczek nad poprzednimi listkami :) 

(6) Ostatnie listki

Na schemacie na czarno oznaczyłam ostatnie okrążenie wałeczkowe - dla uproszczenia zastosowałam jeden i ten sam symbol "x", mimo że półsłupki są tam na zmianę ze słupkami reliefowymi. Nie przeróbcie tego okrążenia niechcący jeszcze raz :)




Po ostatnich listkach miał być kolejny wałeczek, ale zabrakło mi sznurka...


Jeszcze się tylko pochwalę że zrobiłam/zgapiłam (odpowiednie podkreślić!) lampę, również limonkową :)






Nie wpadłam jednak na to, żeby podczas robienia lampy pstrykać zdjęcia, więc opiszę ją w którymś z kolejnych wpisów.


Komentarze

  1. podziwiam Twoje prace od jakiegoś czasu i za każdym razem wprawiają mnie w zachwyt! urzekający kolor i bardzo fajny wzór!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały dywan! Jak robi się tym sznurkiem? Nie jestem zdecydowana czy zamówić ten czy pozostać przy tym co teraz robię z Dziergaczkowo. Dziękuje za wzór adwentowy jest super. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz