Przejdź do głównej zawartości

Błękitna harmonia

Za mną kolejny dywan wykonany (mniej więcej) według projektu serwetki Patricii Kristoffersen. Nie wydziergałam go do końca zgodnie z projektem. Zabrakło mi sznurka, więc pominęłam kilka ostatnich okrążeń i zaimprowizowałam. Oryginalny wzór możecie znaleźć w książce "Pineapple elegance" wydanej w 2002 roku przez amerykańskie wydawnictwo Leisure Arts.




Dzieła [ Patricii Kristoffersen ] są zwykle bardzo trudne do wydziergania, mają mnóstwo wypustek, "popkornów", łuków, dziurek i pikotek. Często muszę pruć nawet całe okrążenie z powodu niezrozumienia opisu, np. takiego:


W wolnym tłumaczeniu:
Pęczek podwójnych słupków z przodu podstawy (skrót: FPtr Cluster) 
(wykorzystuje jeden słupek)

* nawiń nić na szydełko dwa razy, włóż szydełko od przodu do tyłu dookoła podstawy wskazanego słupka (Rys. 3, strona 2), nawiń nić i przeciągnij pętlę, (nawiń nić i przeciągnij przez 2 pętle na haczyku szydełka) dwa razy, powtórz od * jeszcze raz, nawiń nić i przeciągnij przez wszystkie trzy pętle na haczyku. Pomiń słupek za FPtr Cluster.

Albo coś takiego,

co należy rozumieć jako:
Okrążenie 20: oczko ścisłe w następne 2 półsłupki i w następną przestrzeń z dwóch oczek łańcuszka, 3 oczka łańcuszka (słupek, 2 oczka łańcuszka, 2 słupki) w tę samą przestrzeń, 2 oczka łańcuszka. *+ pomiń następne 3 półsłupki, półsłupek w następne 4 półsłupki i w następną przestrzeń z dwóch oczek łańcuszka. 8 oczek łańcuszka, półsłupek w następną przestrzeń z dwóch oczek łańcuszka i w następne 4 półsłupki, 2 oczka łańcuszka, (2 słupki, 2 oczka łańcuszka) dwa razy w następną przestrzeń z dwóch oczek łańcuszka, pomiń następne 3 półsłupki, półsłupek w następny półsłupek, 2 oczka łańcuszka +  (2 słupki, 2 oczka łańcuszka) dwa razy w następną przestrzeń z dwóch oczek łańcuszka, powtarzaj od * jeszcze 8 razy, potem powtórz od + do + raz, połącz oczkiem ścisłym z pierwszym słupkiem: 70 przestrzeni.
Zaznaczam, że nauczyłam się szydełkować z anglojęzycznej części internetu i nie przeglądałam nigdy polskich gazetek szydełkowych, mogłam więc przekręcić jakieś fachowe słownictwo.

Opisany powyżej FPtr Cluster wcale nie musi być taki sam w przypadku kolejnej serwetki. Otóż instrukcja wykonania każdej serwetki zaczyna się od instrukcji zrozumienia instrukcji, czyli od opisu co trudniejszych ściegów wykorzystanych w danej serwetce. Przy kolejnych serwetkach motywy o takich samych nazwach mogą więc być wykonane zupełnie inaczej!

W każdym razie, właśnie z takich powodów dywan ten zajął mi rekordowe 12 i pół godziny! Mierzy on 130 cm średnicy i waży 2.33 kg. Zużyłam 970 metrów sznurka o grubości 3 mm, nabawiłam się brzydkiego pęcherza na małym palcu i zakwasów w ... hmmm ... dolnych partiach ciała. Nawiasem mówiąc, chodzi mi po głowie wpis na temat fizycznych aspektów dziergania, to jest naprawdę ciężka fizyczna praca!


Komentarze

  1. Witam. Mam pytanie co do wykorzystywanych wzorów serwetek. Czy robi Pani 1:1 z3 wzorem? Nic nie trzeba dorabiac i kombinowac? Jeśli jest serwetka na kordonek i szydelko 1.5 to Pani robi sznurek 5mm i szydełko 10 tak? I wsYstko wychodzi ok? A skad Pani wie jak duze wyjdzie dzielo przy założeniu, że seretka w oryginale mialaby np. 20 cm. Prosze o info, bardzo mnie to ciekawi. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli biorę szydełko dwa razy cieńsze niż grubość sznurka, to wszystko mi wychodzi dobrze. Nie znam się jednak prawie w ogóle na kordonkach i malusich szydełkach, raz próbowałam wziąć cienkie szydełko o grubości dwa razy mniejszej niż cienki kordonek, i w ogóle mi nie wyszło.

      Więc zasada grubości 1:2 (szydełko:sznurek) działa (u mnie) chyba tylko na grube sznurki. A dziwne, bo powinno się skalować tak samo dla cienkich kordonków. Może jakoś źle napinam kordonek, gdy robię maciupeńką serwetkę?

      W każdym razie, w przypadku dużego dywanu nigdy nie muszę nic kombinować, gdy korzystam z jakiegoś wzoru. Ewentualne wypukłości rozpłaszczam własnym tyłkiem podczas dziergania, no bo ciężko jest potem uprasować taki dywan żelazkiem :D Za to serwetki z cienkich kordonków zawsze wychodzą brzydko wypukłe, nawet po uprasowaniu żelazkiem. Poza tym, dywan jest na ogół dość ciężki i może się ładnie rozplaskać pod swoim ciężarem podczas roboty. Serwetki są za lekkie na takie samodzielne rozplaskanie.

      Nigdy nie wiem, jak duży wyjdzie dywan. Czasem wychodzi mi mniejszy, niż się spodziewałam, czasem większy. Raczej nie da się wyznaczyć jakiegoś ogólnego przelicznika, bo są przecież ściegi zwarte i ażurowe, one by się skalowały zupełnie inaczej.

      Usuń
  2. Czy mogłabym prosić o ściągawkę z innego wzoru Patricii Kristoffersen- pineapple song? Jestem w nim zakochana, a nigdzie nie ma wzoru, mam książkę, ale po angielsku niestety a ja szydełkowym słownictwie nie znam się zupełnie :( Czekam na odp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam niestety takiej ściągawki. Mam jednak ściągawkę na temat angielskiego słownictwa szydełkowego :)
      http://magiccarpetstudio.blogspot.com/2015/02/jak-szydekowac-po-amerykansku.html

      Usuń

Prześlij komentarz