Przejdź do głównej zawartości

Wyzwanie: remake dywanu na podstawie zdjęcia

We wrześniu zeszłego roku radośnie zrobiłam [ dywan w rybie łuski ], po czym stwierdziłam, że jest niefunkcjonalny i nikt nie będzie go chciał - więc po co spisywać wzór? Rzeczywistość mnie zaskoczyła, dywan okazał się hitem w Ameryce Południowej i dostałam dziesiątki facebookowych wiadomości z prośbami o udostępnienie wzoru.


Nie wiem, co Wy kobity widzicie w tym dywanie, ale uległam i spróbowałam zrobić go od początku. Miałam do dyspozycji kilka zdjęć gotowego wyrobu i tylko jedno zdjęcie zrobione podczas pracy. Znałam też średnicę dywanu i ilość użytego sznurka. Odtworzony dywan nie wyszedł identycznie, ale chyba całkiem nieźle zbliżyłam się do oryginału:






Największą różnicę widać na czubkach łusek - w oryginale były bardziej szpiczaste (nadal nie mam pojęcia, jak tego dokonałam...). Zużyłam też o 200 metrów więcej sznurka niż poprzednio. Zgadzają się za to wymiary dywanu oraz poświęcony czas - 12 godzin dziergania.

Dywan mierzy 150 cm średnicy, waży 8.3 kg i zużył nieco ponad 1800 metrów sznurka bawełnianego o grubości 5 mm. Używałam plastikowego szydełka 10 mm.

Dywan składa się z podstawy:


i czterech warstw łusek:




Podstawa składa się z 22 okrążeń i kończy się czterdziestoma łuskami:


Powyższy schemat możecie otworzyć w nowym oknie, będzie większy i bardziej przejrzysty: [ klik ].

Kolejne warstwy łusek zaczynają się w miejscach, które oznaczyłam kropkami na zdjęciu:


Warstwa I

Zaczynamy tę warstwę na półsłupku z okrążenia szesnastego - robimy 2 słupki, 2 oczka łańcuszka i 2 słupki w jeden półsłupek, po czym robimy 5 oczek łańcuszka, żeby dostać się do kolejnej podpórki na łuskę.


Dalej postępujemy według poniższego schematu, pokazuje on tylko jedną łuskę:


Kolor podstawy i warstw jest taki sam, włożyłam więc między nie kartki, żeby kolory się nie zlewały:


Warstwa II

Drugą warstwę zaczynamy na drugim z trzech słupków na okrążeniu czternastym - nie da się tam wygodnie zaczepić, musimy wyciągnąć ze środkowego słupka pionową pętelkę i trochę ją powykrzywiać, aby udawała pętelkę poziomą:



Znowu robimy 2 słupki, 2 oczka łańcuszka i 2 słupki w jedną pętelkę, a dalej postępujemy według schematu:




Warstwa III

Ta warstwa zaczyna się wygodniej niż poprzednia - znowu mamy do dyspozycji półsłupek na okrążeniu dwunastym:




Warstwa IV

Tu znowu wbijamy się w pionową pętelkę drugiego słupka z trzech na okrążeniu dziesiątym:



Zauważcie, że schemat każe zrobić półsłupek w półsłupek dziesiątego okrążenia podstawy! Bez tego półsłupka było za dużo luzu między podstawą a czwartą warstwą łusek i nie wyglądało to ładnie.



I to tyle! Jeżeli zrobicie dywan według tego wzoru, to poproszę o zdjęcie gotowej pracy, najlepiej z butami w tle, żeby było widać skalę :)



Powyższy samouczek w języku angielskim znajdziecie też na moim koncie na [ Ravelry ] :) Nawet nie trzeba się tam logować!

You can download an English tutorial on how to make this carpet from my [ Ravelry ] account  :)


Komentarze

  1. I love it so much!is there a way to have a written pattern of this rug?

    OdpowiedzUsuń
  2. Is there a way to have a written pattern?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, not really :/ Writing it down would take so much of my time :( On the other hand, if you learn to read crochet symbols, you will be able to understand every diagram in the world :)

      Usuń
  3. Dywan jest piękny!!! Jak tylko zobaczyłam go, postanowiłam taki zrobić. Nie mam jednak doświadczenia w robieniu dywanów. Czy użycie sznurka 3 mm mocno go zmniejszy? Czy można używać różnych producentów sznurka, ponieważ chciałabym użyć kilku kolorów, a w Polimex-ie nie dobiorę wszystkich?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Użycie różnych producentów sznurka może się źle skończyć po praniu - sznurek każdego producenta może się skurczyć lub rozciągnąć inaczej. Ale sznurki nowosolskie mają ogromny wybór kolorów. Oferują sznurki 3 mm i 5 mm :) Z polimexu już raczej zrezygnuję.

      Nigdy nie udaje mi się przewidzieć, jak zużycie sznurka 3 mm zmniejszy dywan - to raczej zależy od konkretnego wzoru. Ja w ogóle nie mam nic do gadania na temat rozmiarów dywanu - dywan sam decyduje, ile ma cm :D :D :D

      Usuń

Prześlij komentarz