Przejdź do głównej zawartości

Jak zrobić wisienkowy ścieg?

Już kilka lat temu napotkałam w czeluściach internetu [ taki wzór ] i odłożyłam go do nigdylandii, czyli do folderu z "rzeczami do zrobienia". Nie wiem niestety, kto jest autorem wzoru. Jeżeli wiecie, dajcie mi znać!



Wzór jak wzór, ale jak oni zrobili te wisienki?!?!?! I ten "X"? Zawzięłam się, zaczęłam robić dywanik, utknęłam przed wisienkami na kilka tygodni, ale w końcu na to wpadłam. Trochę poniżej przedstawię krok po kroku jak zrobić wisienkowy ścieg, ale ostrzegam, że będziecie mieli spore zakwasy! Musiałam siłować się z krótkim szydełkiem i sześcioma nawijkami z półcentymetrowego sznurka. Cienkie szydełko i kordonek pewnie nie wymęczyłyby mnie tak. W każdym razie, wisienkowy ścieg wywrócił mój mózg na lewą stronę :D





Dywanik mierzy 120x100 cm, takie tam maleństwo. Wisienki zajmują około 10x10 cm, przy założeniu, że robi się je ze sznurka bawełnianego o grubości 5 mm szydełkiem o grubości 9 mm.

Schemat do wisienkowego wzoru wygląda tak:


i robi się go naraz w jednym rządku. Wisienki opierają się na poprzednim rządku postaci {dwa słupki, oczko łańcuszka}powtarzać.

Początek rządku to 7 oczek łańcuszka (udają słupek z pięcioma nawijkami) oraz słupek z pięcioma nawijkami. No właśnie, mówi się: pojedynczy, podwójny, potrójny, poczwórny, ale z jakichś przyczyn nie ma słowa "popiątny" :( Wisienkowy wzór ma taką samą wysokość, jak słupek popiątny.

1. Zrób 6 nawijek - będą to 3 nawijki z kawałka listka, 2 nawijki z jednej łodyżki i 1 nawijka z wisienki właściwej.


2. Zrób niedokończony słupek pojedynczy w dziurę jedno-oczkową. Na szydełku zostało 5 nawijek: 2 dla łodyżki i 3 dla listka.


3. Zrób jeszcze 4 takie niedokończone słupki - oczywiście każdy z nich będzie potrzebował nowej nawijki. Nie zużywaj w tym celu nawijek, które robiłaś w kroku pierwszym!


4. Przeciągnij sznurek przez 5 niedokończonych słupków - własnie zrobiliśmy jeden owoc :)



5. Zrób niedokończony podwójny słupek (będzie to łodyżka). Na szydełku zostały 3 nawijki do zrobienia listka.



6. Zrób 3 nowe nawijki (2 dla drugiej łodyżki i 1 dla zaczątka drugiego owocu).


7. Zrób niedokończony słupek pojedynczy w dziurę jedno-oczkową (pamiętaj, żeby między owocami została jedna pusta dziura).


8. Zrób jeszcze 4 takie niedokończone słupki - oczywiście każdy z nich będzie potrzebował nowej nawijki. Nie zużywaj w tym celu nawijek zrobionych do tej pory!


9. Przeciągnij sznurek przez 5 niedokończonych słupków - własnie zrobiliśmy drugi owoc :)


10. Zrób niedokończony podwójny słupek, a następnie przeciągnij sznurek przez dwie pętelki, aby połączyć łodyżki.


11. Zrób niedokończony potrójny słupek korzystając z trzech nawijek zrobionych w kroku pierwszym - będzie to kawałek listka.


12. Nabierz 3 nowe nawijki dla drugiego kawałka listka.


13. Zrób niedokończony potrójny słupek w złączenie łodyżek- będzie to drugi kawałek listka.


14. Przeciągnij pętelkę przez oba niedokończone potrójne słupki (teraz już są dokończone :P).


15. Aby dokończyć listek, zrób 4 lub 5 (ja robiłam 5) oczek łańcuszka i zamocuj je oczkiem ścisłym w miejsce złączenia łodyżek.


16. Zrób 4 oczka łańcuszka (będzie to górna część drugiego listka) oraz 2 niedokończone słupki potrójne w miejsce złączenia łodyżek. Na szydełku powinny być 3 pętelki.


17. Przeciągnij sznurek przez 3 pętelki - skończyliśmy drugi listek :)


Powtarzaj kroki 1-17 aż do zakończenia rządku. Na samym końcu można zrobić dwa słupki popiątne. Ten wzór świetnie pasuje np. do zazdrostek kuchennych :)


Drugi wykręcony wzór to "X", który ma szerokość trzech oczek i wysokość słupka potrójnego. Początek rządku to dwa słupki potrójne.



1. Nabierz 3 nawijki.


2. Zrób niedokończony słupek pojedynczy w pierwsze oczko podstawy. Drugie oczko podstawy pominiemy. gdybyśmy go nie pominęli, to iks byłby igrekiem :P Na szydełku zostały dwie niewykorzystane nawijki.


3. Zrób niedokończony słupek pojedynczy w trzecie oczko podstawy. Będzie on potrzebował swojej własnej nowej nawijki. Nie zużywaj nawijek zrobionych w kroku pierwszym. Mamy zrobione dwie nóżki iksa.


4. Przeciągnij sznurek przez obie nóżki iksa. Na szydełku nadal są dwie nawijki.


5. Zrób niedokończony słupek pojedynczy korzystając z jednej z dwóch nawijek. Na szydełku została jedna nawijka. Zrobiliśmy pionowy słupek na szczycie dwóch nóżek iksa.


6. Zrób słupek pojedynczy (tym razem skończony!) Na szydełku powinna być jedna pętelka.


Kroki 5 i 6 można byłoby dać jako jeden krok typu "zrób słupek podwójny". Chciałam jednak, abyście zauważyli, gdzie jest koniec pionowego słupka na szczycie dwóch nóżek - potem trzeba się będzie wkłuć szydełkiem w to miejsce.

7. Zrób oczko łańcuszka, a następnie słupek pojedynczy w to miejsce, gdzie kończy się pionowy słupek zrobiony w kroku piątym (czyli mniej więcej w połowie odległości między złączeniem nóżek a wierzchem rządku).


Powtarzaj kroki 1-7 aż do skończenia rządku. Na samym końcu zrób dwa słupki potrójne.


Te dwa ściegi były bardzo interesujące i zaczęłam się zastanawiać, jakie jeszcze inne cuda można zrobić w jednym rządku. Muszę częściej zaglądać do folderu z rzeczami do zrobienia ;)




Komentarze

  1. Śliczny i idealny na dywanik, który chciałam rodzicom zrobić ;)
    Proszę mi powiedzieć ile metrów sznurka dywanik wciągnął> :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zużyłam 550 metrów nie licząc frędzli (miałam je już gotowe z jakiegoś poprzedniego dywanu, który z kolei przeprułam na coś bez frędzli).

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo 😄
      Prucie to ja lubię ... jak ze Starego ma powstać coś nowego 😉 Kiedyś prułam dywan, żeby zrobić pufę 😂
      Bo prucia jak się nie zgadza, czy nie pasuje ... nie znoszę 😆

      Usuń

Prześlij komentarz