Przejdź do głównej zawartości

Dywan ze ściegiem w ufoludki

Z dobry tydzień zabierałam się za ten wpis, ale chyba w końcu mi się udało... Rozleniwia mnie to lato! W każdym razie, wpadł mi w oko wzór serwetki o nazwie "Affinity Doily" [klik! klik! klik!], głównie ze względu na wykręcony ścieg, który wygląda jak ufoludki trzymające się za ręce.

Wzór nie nadaje się za bardzo na dywan, ponieważ jest dość dziurawy. Na dodatek wcześniej wspomniane ufoludki bardzo nie chcą się uprasować (czyli po prostu usiedzieć). Wyszło mi takie cudo o średnicy 140 cm:




Zjadło to to 3 kg sznurka bawełnianego o grubości 5 mm, czyli jakieś 660 metrów. Korzystałam jak zwykle z szydełka 9 mm.

Wykorzystałam tylko pierwsze 15 okrążeń [ oryginalnego wzoru ], do tego dorobiłam cienką ramkę ze słupków. Między antenkami ufoludków jest 16 oczek łańcuszka:



Jak się robi taki ufoludkowy ścieg? Hmmm. Bardzo długo (tzn. aż przez godzinę) próbowałam narysować schemat tego ściegu, ale moje zdolności artystyczne okazały się niewystarczające :( Musi Wam wystarczyć opis słowny i zdjęcie gotowej pracy!

Okrążenie 1 - szkielet ufoludka

Powtarzamy dookoła:  { 12 półsłupków, 12 oczek łańcuszka, oczko ścisłe w siódme oczko od szydełka, 6 oczek łańcuszka }.

W ten sposób powstają trzy przestrzenie 6-oczkowe.

Okrążenie 2 - ciałko ufoludka

Uwaga:
  • w tym okrążeniu wbijamy się w tylne pętelki półsłupków,
  • zaczynamy na drugim półsłupku z grupy dwunastu półsłupków.

Pierwszy ufoludek
  • 5 półsłupków (od drugiego do szóstego), 3 oczka łańcuszka, 5 półsłupków (od siódmego do jedenastego). 
  • w pierwszą przestrzeń 6-oczkową:  półsłupek, półsłupek nawijany, 2 słupki pojedyncze, 2 słupki podwójne, 4 oczka łańcuszka, oczko ścisłe w ostatni słupek podwójny (powstała prawa łapka),  słupek podwójny, 2 słupki pojedyncze, półsłupek nawijany, półsłupek. 
  • w drugą przestrzeń 6-oczkową (czyli w głowę ufoludka): półsłupek, półsłupek nawijany, 3 słupki pojedyncze, 4 oczka łańcuszka, oczko ścisłe w ostatni słupek (powstało prawe ucho), 4 słupki pojedyncze, 4 oczka łańcuszka, oczko ścisłe w ostatni słupek (powstała antenka), 4 słupki pojedyncze, 4 oczka łańcuszka, oczko ścisłe w ostatni słupek (powstało lewe ucho), 2 słupki pojedyncze, półsłupek nawijany, półsłupek.
  • w ostatnią przestrzeń 6-oczkową: półsłupek, półsłupek nawijany, 2 słupki pojedyncze, 2 słupki podwójne, 4 oczka łańcuszka, oczko ścisłe w ostatni słupek podwójny (powstała lewa łapka),  słupek podwójny, 2 słupki pojedyncze, półsłupek nawijany, półsłupek.

W kolejnych ufoludkach zamiast prawej łapki postaci "4 oczka łańcuszka, oczko ścisłe w ostatni słupek podwójny" robimy 2 oczka łańcuszka, oczko ścisłe w lewą łapkę poprzedniego ufoludka, 2 oczka łańcuszka, oczko ścisłe w ostatni słupek podwójny.

W ostatnim ufoludku dodatkowo zamiast lewej łapki podobnie robimy 2 oczka łańcuszka, oczko ścisłe w prawą łapkę pierwszego ufoludka, 2 oczka łańcuszka, oczko ścisłe w ostatni słupek podwójny.

Uffff....  

A w następnym wpisie będzie łatwy dywan w paski :)




Komentarze

  1. Mimo, że jak piszesz, wzór nie nadaje się na dywan, bardzo mi się podoba. Zresztą jak każde dzieło twoich rąk. Pozdrawiam ciepło:))

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz