Przejdź do głównej zawartości

Dywanik z iksowatym ściegiem

Naszła mnie ochota na prosty i niezbyt dziurawy dywan na podstawie [ tego wzoru ]. Dywan mierzy 120 cm średnicy i zużył nieco ponad 600 metrów sznurka bawełnianego o grubości 5 mm. Jak zwykle używałam szydełka 9 mm.





Wzór jest bardzo łatwy, ale najwyraźniej został zaprojektowany dla serwetek, które łatwo można namoczyć, rozciągnąć i uprasować. Natomiast przy użyciu grubego sznurka robótka od razu się falbani - już od czwartego okrążenia musiałam robić o wiele mniej półsłupków, niż przewidywał to [ wzór ]

Bardzo spodobał mi się iksowaty wzór, który też musiałam pozmieniać, żeby robótka się nie falbaniła. W oryginale pierwszą nóżkę kolejnego iksa robiło się w to samo oczko, co druga nóżka poprzedniego iksa. A ja dałam każdemu iksowi własne oczka na obie nóżki. Między okrążeniami iksowatymi są okrążenia postaci [1 półsłupek, 1 oczko łańcuszka]powtarzaj, w których trzeba czasem dodawać półsłupki i oczka łańcuszka, żeby robótka nie zamieniła się w miskę lub koszyk.

Pierwsze iksowate okrążenie


Opiera się na okrążeniu [1 półsłupek, 1 oczko łańcuszka]powtarzaj, czyli ...xoxoxoxoxoxoxoxoxoxo... 

1. Zrób 7 oczek łańcuszka (udają słupek potrójny + 2 oczka łańcuszka).



2. Zrób 3 nawijki.



3. Wkłuj się w poprzedni półsłupek trzymając szydełko za łańcuszkiem.



4. Zrób tam słupek potrójny.



5. Zrób 1 oczko łańcuszka i 3 nawijki.



6. Pomiń następny półsłupek i zrób słupek potrójny w jeszcze następniejszy półsłupek.



7. Zrób 2 oczka łańcuszka i 3 nawijki.



8. Zrób słupek potrójny w pominięty półsłupek trzymając szydełko za słupkiem potrójnym.



9. Powtarzaj kroki od 5 do 8.



Na górze iksów są dwa oczka łańcuszka, a pomiędzy iksami jedno oczko.

Drugie iksowate okrążenie


Opiera się na pierwszym iksowatym okrążeniu. Zaczynamy w pierwszej nóżce któregoś iksa z poprzedniego okrążenia.

1. Zrób 7 oczek łańcuszka i 3 nawijki.



2. Zrób słupek potrójny w drugą nóżkę poprzedniego iksa.



3. Zrób dwa oczka łańcuszka i 3 nawijki.



4. Zrób słupek potrójny w pierwszą nóżkę następnego iksa.



5. Zrób dwa oczka łańcuszka i 3 nawijki.



6. Zrób słupek potrójny w drugą nóżkę poprzedniego iksa.



7. Powtarzaj kroki od 3 do 6.



Teraz zarówno na górze iksów jak i pomiędzy iksami mamy po dwa oczka łańcuszka.

W następnym okrążeniu można zrobić:
  • na górze iksów - półsłupek, 1 o.ł., półsłupek, 1. o.ł. czyli xoxo,
  • między iksami - półsłupek i 1 o.ł, czyli xo
Ale to już zależy od tego, czy robótka się falbani, czy jest w sam raz lub czy jest ściśnięta i wygina się na kształt miski.

A w następnym wpisie będzie ścieg przypominający ufoludki trzymające się za ręce :D



Komentarze

  1. Witaj, ostatnio pochłania mnie szydełko, a raczej dywany robione na szydełku. Nie wiem czy powinnam, tak bez doświadczenia, gdyż też zaczął mi się falować. Wyczytałam u Ciebie, żeby zredukować ilość słupków. Mam nadzieję, że u mnie też pomoże.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz