Przejdź do głównej zawartości

Dywan w szlaczki

W [ poprzednim dywanie ] porobiłam takie fikuśne szlaczki, żeby skwadratyzować romb. I jakoś tak mnie one urzekły, że postanowiłam uczynić je głównym bohaterem kolejnego dywanu:







Dywan mierzy 170x175 cm i zużył jakieś 1200 metrów sznurka bawełnianego o grubości 5 mm. Cała praca zajęła mi półtora dnia. Jak zwykle korzystałam z szydełka 9 mm. 

Pomyślałam sobie, że narysuję i opiszę szlaczkowy wzór. Każdy szlaczek wygląda identycznie i zawiera trochę słupków pojedynczych (na zielono), trochę "dwóch słupków pojedynczych w jedno oczko" (na czerwono) i trochę "trzech słupków pojedynczych razem" (na czarno).



A tak przedstawia się większy schemat:



Rząd 0. Zrób odpowiednią liczbę oczek łańcuszka: wielokrotność ośmiu + 4 + 1 + 1 (ja nabrałam 11*8 + 4 + 1 + 1, czyli 94).

Rząd 1. Zrób 3 oczka łańcuszka (udają pierwszy słupek pojedynczy), a następnie rób słupki pojedyncze do końca łańcuszka. Odwróć robótkę.

Rząd 2. Zrób dwa oczka łańcuszka (udają półsłupek) i dwa półsłupki w kolejne słupki. Powtarzaj: {
  • 2 półsłupki w kolejne słupki,
  • 6 oczek łańcuszka, zaznacz to szóste oczko wsuwką do włosów,
  • 11 oczek łańcuszka,
  • oczko ścisłe w oczko zaznaczone wsuwką (powstaje zamknięta pętla z 11 oczek),
  • 5 oczek łańcuszka,
  • pomiń 4 kolejne słupki, 
  • 2 półsłupki w kolejne słupki.
}
Na końcu zrób 3 półsłupki w ostatnie trzy słupki. Obróć robótkę.

Rząd 3. Zrób 3 oczka łańcuszka (udają słupek pojedynczy) i jeszcze 2 słupki w kolejne półsłupki. Powtarzaj:{
  • trzy słupki pojedyncze razem: dwie odnóżki w półsłupki, trzecia odnóżka w oczko łańcuszka,
  • trzy słupki pojedyncze w kolejne 3 oczka łańcuszka,
  • trzy słupki pojedyncze razem: pierwsza odnóżka w oczko łańcuszka, druga odnóżka w to oczko łańcuszka, do którego dołączone było oczko ścisłe, trzecia odnóżka w oczko łańcuszka wewnątrz pętli,
  • 9 razy zrób dwa słupki pojedyncze w oczko łańcuszka,
  • trzy słupki pojedyncze razem: pierwsza odnóżka w oczko łańcuszka wewnątrz pętli, druga odnóżka w oczko ścisłe, trzecia odnóżka w oczko łańcuszka,
  • trzy słupki pojedyncze w kolejne 3 oczka łańcuszka,
  • trzy słupki pojedyncze razem: pierwsza odnóżka w ostatnie oczko łańcuszka, dwie kolejne odnóżki w półsłupki. }

Na końcu robimy jeszcze 3 słupki w 3 ostatnie półsłupki.

Teraz powtarzamy rzędy 4 i 5 aż do uzyskania odpowiedniej wielkości robótki:

Rząd 4. 9 oczek łańcuszka (udają słupek z siedmioma narzutami, powinien on dorównywać wysokością szlaczkowi) i jeszcze trzy oczka łańcuszka. Odwróć robótkę. 

Powtarzaj:{
  • 1 oczko łańcuszka,
  • półsłupek na siódmym słupku na pętli szlaczka,
  • 6 oczek łańcuszka, zaznacz to szóste oczko wsuwką do włosów,
  • 11 oczek łańcuszka,
  • oczko ścisłe w oczko zaznaczone wsuwką (powstaje zamknięta pętla z 11 oczek),
  • 5 oczek łańcuszka, 
  • półsłupek na dwunastym słupku na pętli szlaczka,
  • 1 oczko łańcuszka.
}

Jeszcze 2 oczka łańcuszka, słupek o siedmiu narzutach (słupek... "posiódmy"? :D) w początkowy słupek poprzedniego rzędu (był on udawany przez 3 oczka łańcuszka!). Obróć robótkę.

Rząd 5. Zrób 3 oczka łańcuszka (udają słupek pojedynczy) i jeszcze 2 słupki w kolejne oczka łańcuszka. Powtarzaj:{
  • trzy słupki pojedyncze razem: pierwsza odnóżka w oczko łańcuszka, druga odnóżka w półsłupek, trzecia odnóżka w oczko łańcuszka,
  • trzy słupki pojedyncze w kolejne 3 oczka łańcuszka,
  • trzy słupki pojedyncze razem: pierwsza odnóżka w oczko łańcuszka, druga odnóżka w to oczko łańcuszka, do którego dołączone było oczko ścisłe, trzecia odnóżka w oczko łańcuszka wewnątrz pętli,
  • 9 razy zrób dwa słupki pojedyncze w oczko łańcuszka,
  • trzy słupki pojedyncze razem: pierwsza odnóżka w oczko łańcuszka wewnątrz pętli, druga odnóżka w oczko ścisłe, trzecia odnóżka w oczko łańcuszka,
  • trzy słupki pojedyncze w kolejne 3 oczka łańcuszka,
  • trzy słupki pojedyncze razem: pierwsza odnóżka w ostatnie oczko łańcuszka, druga odnóżka w półsłupek, trzecia w oczko łańcuszka. 
}
Na końcu robimy jeszcze 3 słupki w 3 ostatnie oczka.

Gdy już uzyskamy odpowiednią wielkość robótki, to kończymy następująco:

Rząd 6. 14 oczek łańcuszka (z czego 10 robi za wysokość, a 4 za odległość od rogu do szczytu pętelki). Obróć robótkę. Powtarzamy: {4 półsłupki w 4 środkowe słupki pętelki (będą to ósmy, dziewiąty, dziesiąty i jedenasty słupek), 4 oczka łańcuszka.} Na końcu robimy słupek z ośmioma narzutami w początkowy słupek poprzedniego rzędu (był on udawany przez 3 oczka łańcuszka!).



Dywan okoliłam ramką ze słupków. W narożne oczka dawałam po 5 słupków, zaś po bokach:
  • w oczka łańcuszka dawałam po jednym słupku,
  • w słupki siedmiokrotne dawałam w miarę równomiernie 9 słupków,
  • w słupek ośmiokrotny w ostatnim rzędzie dałam 10 słupków.

W kolejnych okrążeniach ramki robiłam po prostu słupek w słupek i 5 słupków w narożne oczka. 

I to by było na tyle :) Bardzo spodobał mi się ten wzór, pewnie będę go jeszcze przerabiać w kwietniowych dywanach!

Komentarze