Przejdź do głównej zawartości

Spiralny dywan w liście

Co prawda chodzi za mną spiralny dywan w reliefowe liście, ale nadal nie mam pojęcia jak go zalgorytmizować, tak aby schemat dał się opisać w kilku linijkach. W tym tygodniu popełniłam więc taki tradycyjny płaski dywan w listki:



Pochłonął on około półtora kilometra bawełnianego sznurka o grubości 5 mm przy użyciu szydełka 9 mm i zajął mi cały dzień, czyli jakieś 8 godzin pracy. Mierzy aż 190 cm średnicy!

Dywan jest czternastodzielny, zaczęłam więc tę całą spiralność od 12 słupków w magiczną pętlę. Pierwszy słupek był udawany przez 3 oczka łańcuszka, więc 13-ty i 14-ty słupek zrobiłam właśnie w te oczka:


Już dawno temu odkryłam, że płaskie dywany bez fikuśnych wzorów wychodzą mi najlepiej, gdy są czternastodzielne. Ale jeżeli Wy inaczej napinacie sznurek, to może potrzebujecie zacząć spiralę z 12 lub 16 powtórzeń motywów:


Ukośność liści uzyskałam przez dodawanie oczek z jednej strony, a odejmowanie z przeciwnej. Podczas dziergania ostatniej warstwy liści zaczęło mi brakować sznurka, musiałam więc odejmować oczka z obu stron. Ale żeby zachować ukośność, to z jednej strony odejmowałam te oczka bardziej:


Żeby nie kończyć dywanu brzydkim uskokiem, stopniowo zmniejszałam wysokość ściegu:


Mam dla Was schemat :) Niby jest to jedno ciągłe okrążenie, ale mózg zawodowej dziewiarki jednak pragnie jakiegoś początku i końca okrążeń - pogrubiłam więc ołówkiem miejsce, które "wydaje" mi się początkiem okrążenia. 


Na okazję tego schematu specjalnie wydrukowałam sobie "spiralnik", który opracowałam dzięki [ tej stronie ]. Może przyda się Wam do rysowania własnych spiralnych wzorów:


Załączam też "kółkownik", który wykorzystuję od kilku miesięcy:


Korzystajcie do woli :)

If you want to download an English translation of this pattern, you can do it on [ Ravlery ]:



Komentarze

  1. rewelacja! Twoje dywany są urzekające i od razu przyciągają uwagę <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za schemat, właśnie szukam coś co przyciąga oko, a ten bardzo mi się podoba:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz