Przejdź do głównej zawartości

Zielony gęstolistek

Ten dywan zajął mi dużo więcej pracy, niż standardowe 2-3 dni. A wszystko przez to, że pod koniec zabrakło mi sznurka i wyszedł kanciasty. Musiałam spruć aż 12 końcowych okrążeń, żeby go zakończyć nieco inaczej. Łącznie zużyłam 5 szpulek nowosolskiego sznurka o grubości 3 mm i poznałam po zszytych końcówkach, że te 12 końcowych okrążeń to było aż 2.5 szpulki :( To tak, jakbym nadziergała półtora dywanu!  





Dywan mierzy 155 cm średnicy i, jak już wspomniałam, pochłonął 5 szpulek nowosolskiego sznurka o grubości 3 mm przy użyciu szydełka 5 mm. Gdybym nie musiała niczego pruć, to zająłby mi jakieś 25 godzin. Użyłam dużo słupków reliefowych i to one zajmują tyle czasu. Płaski dywan bez fikuśnych ozdób zająłby mi raczej 20 godzin przy tej ilości sznurka.

Mam dla Was schemat :) Jest on oparty na spirali, czyli jest to jedno długie okrążenie bez zamykania poszczególnych okrążeń oczkami ścisłymi. Dzięki temu nie widać brzydkiego szwu na styku okrążeń. Zaznaczyłam jednak pomarańczową kredką miejsce, gdzie zaczyna się kolejne niby-okrążenie.


Ogromna większość słupków pojedynczych jest w tylną pętelkę, żeby jeszcze bardziej uwidocznić wklęsłość listków. Dopiero 4 ostatnie okrążenia zawierają takie normalne słupki, tzn. robione w obie pętelki. Na tym zdjęciu widać, gdzie przechodzę do zwykłych (niereliefowych) słupków w obie pętelki:


Na zakończenie zmniejszam wysokość okrążenia: przez 1/12 obwodu robię półsłupki nawijane, potem przez kolejną 1/12 obwodu robię zwykłe półsłupki a potem jadę oczkami ścisłymi aż do wykończenia sznurka. Te oczka ścisłe mogą być albo w obie pętelki naraz albo tylko w tylną pętelkę - cokolwiek wybierzecie i tak wyjdzie ładnie :)

Jeszcze mam taką uwagę: ten dywan jest mocno napięty, więc jeżeli z natury dziergacie bardzo ściśle, to może się zacząć wyginać w miseczkę. Wtedy może spróbujcie zrobić 14 powtórzeń motywu zamiast 12? Nic to, trzeba będzie poeksperymentować. 

I jeszcze mi przyszło do głowy, że można zamienić miejscami słupki w tylną pętelkę i słupki reliefowe - wtedy może wyszedłby taki gęstolistek z wypukłymi listkami? Muszę popróbować :)


Komentarze

Prześlij komentarz