Przejdź do głównej zawartości

Stary wzór z nowym środkiem

Naszło mnie na eksperymenty z dość udanym wzorem sprzed dwóch lat - przerabiałam go z Wami przez cały grudzień w 2021 r. Dorobiłam mu nowy środek i wyszło takie cudo:





Dywan mierzy 150 cm średnicy i pożarł 3 km sznurka bawełnianego o grubości 3 mm. Dziergałam go przez 18 godzin szydełkiem 5 mm. 

Nie fotografowałam i nie opisałam każdego okrążenia z osobna, ale napiszę Wam, co skąd zgapiłam :)

Sam środek

Na środku jest takie coś, co wygląda jak ciasto typu "babka" - ścieg ten pochodzi z serwetki "Nell" autorstwa Patricii Kristoffersen i przerabiałam go już w wielu dywanach. Jest on bardzo porządnie opisany w [ tym dywanie ] - zgapcie pierwsze pięć okrążeń.


Ukośne płatki dookoła ciasta-babki 

Płatki te zgapiłam z serwetki "Theia" autorstwa Zoi Matuszenko. Pewna youtuberka, a dokładniej "cc crochet", zaczęła filmować ten wzór i wrzucać filmiki na youtuba, aż autorka wzoru tupnęła nogą. Po tym, jak już zrobiliście ciasto-babkę, przeróbcie te filmiki:

Co do tego okrążenia 14, to ledwo pomieściły mi się te tunezyjskie słupki na szydełku:

Potem zrobiłam moje własne okrążenie: po 5 półsłupków między płatkami. Tam zdaje się już było po 5 półsłupków na łukach, więc robiłam półsłupek w półsłupek:


Kolejna warstwa, to mój kwiatowy wzór z grudnia 2021. I tak:
  • z [ części pierwszej ] zgapiacie okrążenia od #7 do #26. Każdy motyw powtarzacie 15 razy (w oryginale było 12 razy, ale środek był mniejszy, to i obwód mniejszy).
  • z [ części drugiej ] zgapiacie okrążenia od #27 do #34. Nadal powtarzacie każdy motyw 15 razy.
  • miałam problem w okrążeniu #33 z "półsłupkiem w pikotkę" - ten półsłupek nijak nie chciał sięgnąć aż do pikotki i musiałam zrobić aż "słupek podwójny w pikotkę":


Dalej jedziemy tak:
  
Nowe okr. 35. Powtarzamy dookoła: {1 szyszeczka dookoła reliefu, 21 słupków w tylne pętelki}. Wszystkie okrążenia domykamy normalnie oczkami ścisłymi.

Nowe okr. 36. Powtarzamy dookoła: {2 słupki w tylną pętelkę szyszeczki, 21 słupków w tylne pętelki aż do następnej szyszeczki}.

Nowe okr. 37. Lecimy dookoła słupkami w tylną pętelkę, ale na środkowym z 21 słupków (czyli na jedenastym) robimy dwa słupki w tylną pętelkę.

Fikuśna ramka

Okr. A. Dookoła robimy reliefowe tylne półsłupki. Wszystkie okrążenia domykamy normalnie oczkami ścisłymi.

Okr. B. Dookoła powtarzamy: {półsłupek nawijany, 1 oczko łańcuszka, pominąć kolejne oczko}. Czyli mamy ToToToTo...

Okr. C. Dookoła powtarzamy: {szyszeczka dookoła półsłupka nawijanego, półsłupek w oczko łańcuszka}.

Okr. D. Dookoła powtarzamy: {półsłupek w szyszeczkę, 2 oczka łańcuszka, pomijamy półsłupek}. Za te półsłupki będziemy łapać reliefami w okrążeniu F.

Okr. E. Dookoła powtarzamy: {2 słupki pojedyncze w łańcuszek, 1 oczko łańcuszka, pomijamy półsłupek}.

Okr. F. Będziemy robić taką kratownicę z dwóch reliefowych słupków podwójnych razem. Zaczynamy tak: 1 oczko łańcuszka, aby zacząć okrążenie z odpowiedniej wysokości, 1 reliefowy przedni słupek podwójny dookoła drugiego półsłupka z okrążenia D, 2 półsłupki na słupkach z okrążenia E. Ten podwójny relief dostanie swoją parę dopiero na koniec okrążenia! Zobaczycie na zdjęciach:


Dalej powtarzamy dokoła: {2 reliefowe słupki podwójne razem - jedna nóżka za półsłupek za poprzedni półsłupek z okrążenia D, druga nóżka za kolejny półsłupek z okrążenia D; pomijamy ten półsłupek, nad którym są te dwa reliefy razem; 2 półsłupki na słupkach z okrążenia E}. Tak to wygląda po pierwszym powtórzeniu:


I po kilku powtórzeniach:


Gdy już dojedziemy do końca, musimy domknąć ten pierwszy samotny relief:





Okr. G. Dookoła powtarzamy: {półsłupek nawijany w "dwa reliefowe słupki podwójne razem", 1 oczko łańcuszka, pominąć dwa kolejne oczka}. Czyli znowu mamy ToToToTo...

Okr. H. Dookoła powtarzamy: {szyszeczka dookoła półsłupka nawijanego, półsłupek w oczko łańcuszka}.

Okr. I. Dookoła lecimy słupkami pojedynczymi, ale na każdym co ósmym oczku robimy 2 słupki w jedno oczko. Czyli IIIIIIIV IIIIIIIV IIIIIIIV ...

Okr. J. Dookoła lecimy półsłupkami.

I to wszystko. Lubię czasem wracać do starych wzorów i przerabiać je na nowo :) 



Komentarze