Przejdź do głównej zawartości

Mały dywanik do łazienki

Trochę się ostatnio lenię, ale wczoraj poświęciłam 5 godzin na zrobienie na drutach małego dywanika do łazienki. Chyba po raz pierwszy wykorzystałam ażurowy wzór zamiast moich ukochanych warkoczy. Dywanik mierzy 51x58 cm, waży 800 g i zużył 170 metrów sznurka. Zrobiłam go na drutach 5 mm ze sznurka o takiej samej grubości, splot jest więc dosyć ciasny.


Użyty przeze mnie wzór pochodzi z książki "A Second Treasury of Knitting Patterns" (str 321) autorstwa Barbary Walker i w oryginale nosi nazwę "Scrolls", czyli po naszemu "Zwoje". Motyw liczy 31 oczek i 56 rządków, ale ja dodałam jeszcze po 7 oczek po bokach i po 10 rządków pod i nad wzorem. Dywanik rolował się po bokach, więc go obrębiłam dookoła półsłupkami nawijanymi, w narożnikach dałam aż 4 w jedno oczko. I właśnie wtedy odkryłam, że chyba pominęłam jeden rządek :D Mam jednak nadzieję, że nie przegapiłam żadnego szczegółu w poniższym tłumaczeniu wzoru (sprawdziłam aż cały jeden raz!).

Będziemy potrzebowali kilku specjalnych ściegów i ich oznaczeń:

P - oczka prawe,
N - narzut,
2PR - 2 prawe oczka razem [ obejrzyj filmik ],
3PR - 3 prawe oczka razem - podobnie jak dla dwóch oczek,
PT - oczko prawe tylne (obejrzyj filmik),
2PTR - 2 prawe oczka tylne razem (obejrzyj filmik),
3PRŚ - 3 oczka prawe razem ze środkowym pod spodem (obejrzyj filmik).


Nabieramy 31 oczek i wykonujemy 56 następujących rzędów:

Rząd 1 i kolejne nieparzyste - wszystkie oczka i narzuty przerabiamy na lewo.
Rząd 2 - P13, 2PR, N, PT, N, 2PTR, P13.
Rząd 4 - P12, 2PR, N, PT, P, PT, N, 2PTR, P12.
Rząd 6 - P11, 2PR, N, PT, P3, PT, N, 2PTR, P11.
Rząd 8 - P10, 2PR, N, PT, P, 2PR, N, P2, PT, N, 2PTR, P10.
Rząd 10 - P5, 2PR, N, PT, N, 3PRŚ, N, PT, P, 2PR, N, PT, N, 2PTR, P, PT, N, 3PR, N, PT, N, 2PTR, P5.
Rząd 12 - P4, (2PR, N, PT, P, PT, N, 2PTR, P)3 razy, P3.
Rząd 14 - P3, * 2PR, N, PT, P3, PT, N, 2PTR *, P, PT, N, 3PRŚ, N, PT, P, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, P3.
Rząd 16 - P2, * 2PR, N, PT, P, 2PR, N, P2, PT, N, 2PTR *, P, PT, N, 2PTR, P, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, P2.
Rząd 18 - P, 2PR, * N, PT, P, 2PR, N, (PT, N, 2PTR, P)2 razy *, PT, N, 3PRŚ, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami.
Rząd 20 - 2PR, N, PT, * P, 2PR, N, PT, P, PT, N, 2PTR, P, PT, N, 2PTR *, P, PT, N, 2PTR, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami.
Rząd 22 - * P, PT, N, 2PTR, P, PT, N, 3PRŚ, N, PT, P, 2PR, N, PT *, N, 2PTR, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, P.
Rząd 24 - P2, (PT, N, 2PTR, P)2 razy, * 2PR, N, PT, P *, (PT, N, 2PTR, P)3 razy, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, P.
Rząd 26 - P3, * PT, N, 2PTR, P, PT, N, 3PRŚ, N, PT *, P, 2PR, N, PT, N, 2PTR, P, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, P3.
Rząd 28 - P4, (PT, N, 2PTR, P)2 razy, 2PR, N, PT, P, (PT, N, 2PTR, P)3 razy, P3.
Rząd 30 - P3, * 2PR, N, PT, N, 2PTR, P, PT, N, 2PTR *, P, PT, N, 3PRŚ, N, PT, P, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, P3.
Rząd 32 - P2, * 2PR, N, PT, P *, (PT, N, 2PTR, P)3 razy, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, (PT, N, 2PTR, P)2 razy, P.
Rząd 34 - powtórz rząd 18.
Rząd 36 - powtórz rząd 20.
Rząd 38 - powtórz rząd 22.
Rząd 40 - powtórz rząd 24.
Rząd 42 - P3, * PT, N, 2PTR, P, PT, P, 2PR, N, PT *, P, 2PR, N, PT, N, 2PTR, P, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, P3.
Rząd 44 - P4, * PT, N, 2PTR, P, 2PR, N, PT *, P, 2PR, N, PT, P, PT, N, 2PTR, P, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, P4.
Rząd 46 - P5, * PT, N, 3PRŚ, N, PT *, N, 2PTR, P, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, P, 2PR, N, powtórz jeszcze raz fragment między gwiazdkami, P5.
Rząd 48 - P6, (PT, P)2 razy, (PT, N, 2PTR, P)2 razy, 2PR, N, (PT, P)2 razy, PT, P6.
Rząd 50 - P11, PT, N, 2PTR, P, PT, P, 2PR, N, PT, P11.
Rząd 52 - P12, PT, N, 2PTR, P, 2PR, N, PT, P12.
Rząd 54 - P13, PT, N, 3PRŚ, N, PT, P13.
Rząd 56 - P14, PT, P, PT, P14.


Warto poznać oznaczenia, które zostały użyte w oryginale:

k - knit - oczka prawe,
yo - yarn over - narzut,
k2 tog - knit two together - 2 prawe oczka razem,
k3 tog - knit three together - 3 prawe oczka razem,
k1-b - knit one backwards - oczko prawe tylne,
ssk - slip slip knit - 2 prawe oczka tylne razem,
sl 1 - k2 tog - psso - slip one, knit two together, pass slipped stitch over - 3 oczka prawe razem ze środkowym pod spodem


Angielskie knit oznacza robienie na drutach, ale bardziej szczegółowo dotyczy tylko oczek prawych! Aby opisac robienie oczek lewych, należy użyć słowa purl.

Nie polubiłam się z ażurowym wzorem, już o wiele bardziej wolę warkocze - nie trzeba w nich śledzić żadnych narzutów. W zasadzie warkocze robią się same, bez patrzenia na schemat. A do tego ażuru to nawet nie mogłam sobie nawet żadnego filmu puścić!


Komentarze