Przejdź do głównej zawartości

Jak zrobić trójwymiarowy rancik?

Zamarzyła mi się ostatnio zimowa dywanowa mandala w kolorach ecru i szarym, koniecznie w dziurki. Poświęciłam więc około 20 godzin na wyszydełkowanie tego oto dywanu:







Dzieło jest kwadratem o boku 170 cm, zużyłam na nie około 1300 metrów sznurka bawełnianego w kolorze ecru i tak pi razy drzwi 500 metrów sznurka szarego. Wszystkie sznurki miały grubość 5 mm, a korzystałam z szydełka 9 mm. 

Jeszcze bardziej od zimowej mandali chciałam po prostu odtworzyć dwa fikuśne fałdko-ranciki (jeden okrągły i jeden kwadratowy) które podpatrzyłam w zeszłym roku we wzorze na [ Mandala Madness ] autorstwa Helen Shrimpton :) 

Jak się robi taki rancik:

1. Robimy okrążenie półsłupków (zwykłych, nie nawijanych). Jeżeli dywan ma rogi, to na rogu robimy po trzy półsłupki w jedno oczko.




2. Następnie okrążenie słupków podwójnych, ale tylko w przednią pętelkę tych półsłupków, co są pod spodem. Tylna pętelka ma pozostać wolna! Jeżeli dywan ma rogi, to na rogach będą już grupy trzech półsłupków z poprzedniego okrążenia - w każdy z tych trzech półsłupków robimy po dwa słupki podwójne. 





3. Czas na łączenie: robimy słupki wkłuwając się w tylną pętelkę słupków podwójnych i tylną pętelkę półsłupków dwa okrążenia temu. Nawijkę do słupka robimy przed wkłuciem się gdziekolwiek. Na ewentualnych rogach trzeba pamiętać, żeby każdy słupek podwójny przymocować do tego półsłupka, z którego ten słupek podwójny wyszedł. 




Ważne jest, aby łączenie odbywało się za pomocą słupków. Pierwszy, kolisty rancik dywanu łączyłam tylko półsłupkami i trzeba mocno odgiąć rancik, żeby te półsłupki w ogóle było widać! Oczywiście, jeżeli pracujecie tylko jednym kolorem, to nie ma to żadnego znaczenia: 


W fałdce kwadratowej byłam już mądrzejsza, użyłam słupków zamiast półsłupków i nie trzeba nic odginać, żeby zobaczyć kolorowe łączenie:


I tyle :) Taka prosta rzecz, a tyle radości!



Komentarze

  1. Jak znam siebie to bym sie wiecznie o te wystające elementy potykała :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W kapciach to ja się o wszystko potykam, na boso jest dużo bezpieczniej :)

      Usuń

Prześlij komentarz