Przejdź do głównej zawartości

Filetowy dywan z wypukłą ramką

Naszła mnie ochota na prosty filetowy dywan na stryszek. Ale żeby nie było tak do końca nudno, dookoła ramki dałam wypukłe kuleczki.




Całość mierzy 130x170 cm. Zużyłam jakieś 1200 metrów sznurka bawełnianego o grubości 5 mm w ciągu 6-7 godzin pracy. Używałam jak zwykle szydełka 9 mm.

Mam dla Was schemat :) Najpierw należy zrobić dywan właściwy (na czarno) przekładając go na drugą stronę po każdym rzędzie, a potem ramkę dookoła (na zielono) już bez przekładania. Jak otworzycie to zdjęcie w osobnej karcie przeglądarki, to powinno być większe i bardziej wyraźne. U podtawy jest 80 oczek.



Lepiej rozpiszę, jak zrobiłam ramkę:

Okr. 1. Robimy dookoła słupki pojedyncze. Na rogach robimy po 5 słupków w jedno oczko. Na bokach dajemy po dwa słupki pojedyncze w bok jednego słupka.

Okr. 2. Tu ważne jest, żeby liczba oczek na wszystkich bokach (nie licząc tych pięciu słupków w rogu) była podzielna przez trzy. Zaczynając od rogu: robimy 5 słupków w narożny słupek, potem powtarzamy {kuleczka dookoła słupka, dwa słupki}, kuleczka dookoła słupka - aż dojedziemy do następnego rogu. Kuleczki pokazywałam mnóstwo razy, np. [ w tym wpisie ] znajdziecie filmik.

Okr. 3. Robimy dookoła półsłupki nawijane w każde oczko, a na rogach po 4 półsłupki nawijane w narożny słupek.

Okr. 4. Robimy dookoła zwykłe półsłupki w tylną pętelkę. Na rogach robimy po dwa półsłupki w dwa "najbardziej rożne" półsłupki nawijane.

Okr. 5. Robimy dookoła oczka ścisłe - ale nie w tylną pętelkę jak to zazwyczaj robię, tylko w obie pętelki naraz. Dzięki temu brzeg dywanu będzie wyglądał tak, jakby na nim leżał łańcuszek i gapił się w sufit :D Gdybyśmy zrobili oczka ścisłe w tylną pętelkę, to łańcuszek wyglądałby jakby leżał na boku i gapił się do środka dywanu.




Myślałam trochę o frędzlach wzdłuż krótszych boków, ale to już by było za dużo fikuśnych ozdób przy tych kuleczkach. Jak się rozmyślę, to zawsze mogę potem dorobić frędzle :)

Nadal czuję niedosyt filetowych dywanów, może za tydzień coś podobnego namotam?

Komentarze