Przejdź do głównej zawartości

Jak zrobić koło, a nie wielokąt

Okrągłe dywany pełne wzorów, popkornów, zygzaków, itd... to pikuś w porównaniu ze zwykłym minimalistycznym kołem pozbawionym ornamentów! Korzystając z fikuśnych wzorów łatwo jest ukryć łączenie rzędów, ale gdy w grę wchodzą same słupki, widać każdą niedoskonałość. Nasz samouczek zaczniemy więc od tego, jak absolutnie nie należy robić koła :) We wszystkich próbkach używam sznurka o grubości 5 mm i szydełka 10 mm.

Najprostszy algorytm wydziergania kolistej połaci daje w efekcie wielokąt:

Okr. 1. Zrób [ magiczną pętlę ], a w nią 4 oczka łańcuszka (jedno oczko się rozlezie) i jeszcze 13 słupków, zamknij okrążenie oczkiem ścisłym. W rezultacie mamy 14 oczek na brzegu.
Okr. 2. W każde oczko zrób po dwa słupki. Pierwszy słupek w każdym okrążeniu będzie oczywiście udawany przez 3 oczka łańcuszka. Zamknij okrążenie oczkiem ścisłym. Mamy 28 oczek na brzegu.
Okr. 3. Rób na zmianę: 1 słupek w słupek, 2 słupki w słupek... Zamknij oczkiem ścisłym. Mamy 42 oczka na brzegu.
Okr. 4. Rób na zmianę: 1 słupek w słupek, 1 słupek w słupek, 2 słupki w słupek... Zamknij oczkiem ścisłym
Okr. 5. Rób na zmianę: 1 słupek w słupek, 1 słupek w słupek, 1 słupek w słupek, 2 słupki w słupek... Zamknij oczkiem ścisłym
Okr. 6. I tak dalej w nieskończoność (albo do wykończenia sznurka). Czyli podwajamy zawsze drugą "odnogę" podwojonego słupka z poprzedniego okrążenia.

Jeżeli przyjrzymy się z bliska, zauważymy że bardzo wyraźnie widać miejsca, w których były robione dwa słupki w miejsce jednego. Co więcej, krawędzie "koła" są miejscami proste. A już najgorsze w tym kole jest to, że bardzo wyraźnie widać trzy oczka łańcuszka robione na początku każdego okrążenia. W internetowych sklepach z rękodziełem często można znaleźć koliste dywany, na których dziwnym trafem zawsze leżą jakieś długaśne poduszki, książki, czy... koty - niby dla przedstawienia skali, ale tak naprawdę skrywają to brzydkie łączenie ;) Żeby nie było, zdjęcia z kotami akurat uwielbiam!


Jak zatem zrobić koło? Trzeba zrobić ślimaka! Zaczynamy od magicznej pętli, a dalej postępujemy według schematu:


Po przerobieniu powyższego schematu możemy dalej postępować według algorytmu:
  • dosłupkuj do najbliższej połowy dystansu między podwojonymi słupkami, zrób tam dwa słupki w jeden słupek,
  • znowu dosłupkuj do najbliższej połowy dystansu między podwojonymi słupkami, zrób tam dwa słupki w jeden słupek,
  • znowu dosłupkuj do najbliższej połowy dystansu między podwojonymi słupkami, zrób tam dwa słupki w jeden słupek,
  • znowu dosłupkuj do najbliższej połowy dystansu między podwojonymi słupkami, zrób tam dwa słupki w jeden słupek
  • i tak w nieskończoność :)
Jeżeli nie da się wyznaczyć słupka leżącego dokładnie w połowie dystansu, bo odległość ma np. 2, 4, 6, 8... słupków, to wybieramy "mniejszą połowę" (hihi), czyli 1, 2, 3, 4...  lub tę większą: 2, 3, 4, 5 i robimy tam dwa słupki w jeden słupek. A więc nigdy nie podwajamy słupka, który był odnóżką słupka podwojonego w poprzednim okrążeniu - nie będzie więc widać promieni rozchodzących się od środka koła.

Tak wyglądała moja robótka w momencie, gdy między podwojonymi słupkami miałam po 13 słupków:


Ślimak i tak będzie trochę "wielokątniasty", gdyby mu się dokładniej przyjrzeć, ale poprzez dosłupkowywanie do połowy dystansu między ostatnimi podwojeniami będzie to raczej 28-kąt, a nie 14-kąt jak w przypadku koła powyżej. A 28-kąt to już figura bardzo bliska kołu ;)

Jak zakończyć brzeg, żeby był gładki? Przerabiamy kolejne oczka brzegu ściegiem o coraz mniejszej wysokości. Dałam 6 półsłupków nawijanych i 6 półsłupków zwykłych:


Następnie przerobiłam brzeg oczkami ścisłymi, żeby ukryć proste fragmenty brzegu i zaokrąglić ścięcie powstałe przez użycie półsłupków:


Dywan jest już gotowy:


Taki gładki dywan bez ornamentów pasuje do większości pomieszczeń, mebli, i koncepcji dekoratorskich. Jest jednak dosyć nudny w wykonaniu, cały czas trzeba liczyć i nie da się przy tym oglądać filmu ani słuchać muzyki - przynajmniej ja nie umiem!

A w następnym wpisie zrobimy wiosnę :)

Komentarze

  1. Spodobało mi się określenie "dosłupkuj" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A podpowiesz jak rozmiar dywanu wykonałaś? I ile sznurka na niego zużyłaś? Ja zaczęłam swój, przerobiłam 100 metrów sznurka bawełnianego i na razie mam średnicę ok 43 cm. Niestety, muszę rozpruć i zrobić jeszcze raz bo nie dość, że pofalowany to jeszcze środek coś nie bardzo mi wyszedł. Nie potrafię zrobić magicznego kółeczka... ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, nie pamiętam ile miał średnicy, ale widać po klapkach, że około 80 cm (czyli chyba 6 motków po 50 m?). Magiczne kółeczko też mi długo nie wychodziło, musiałam wiele razy podglądać na youtube jak to się robi :) https://www.youtube.com/watch?v=LQO88G6542c
      Powodzenia, będzie coraz lepiej!

      Usuń
    2. Mi na 100 cm dywanik poszło 6 motkolów po 100 m. A na 90 cm starcza 5 motków 100 m

      Usuń
    3. Mi na 100 cm dywanik poszło 6 motkolów po 100 m. A na 90 cm starcza 5 motków 100 m

      Usuń
  3. Bardzo fajnie wszystko opisałaś, niedługo będę robić i napewno skorzystam z Twoich wskazówek :) Jak na razie zrobiłam jeden dywanik okrągły z półsłupków, ale nie wiem jak sie nazywa ten wzór, mogę tylko napisać, że strasznie sie nadziubałam ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem laikiem. Co to znaczy doslupkuj do najblizszej polowy dystsnsu miedzy podwojonymi slupkami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To znaczy "wykonuj słupki, aż znajdziesz się w połowie drogi między miejscami, w których w poprzednim okrążeniu zrobiłaś dwa słupki w jedno oczko" (na schemacie byłoby takie V z daszkami i kreseczkami w poprzek).

      Usuń
  5. Witam. Mam pytanie dotyczące pierwszego rzędu tego dywanu. Mam rozumieć że pod koniec robię trzy słupki w trzy oczka łańcuszka. I od razu przechodzę do kolejnego rzędu robiąc po 2słupki w oczko. ?

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Skończyłam piątek okrążenie. I dywanik lekko się faluje. Czy to zniknie trakcie robienia dalej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy, czy na nim siedzisz, czy nie :D Trzeba zawsze siedzieć na dywanie podczas pracy nad nim, oczywiście dopiero wtedy, gdy ma odpowiednią do tego wielkość. Ja jestem dość ciężka (i mam na czym siedzieć :P) i wszystkie dywaniki się pode mną prostują. Większość dziewiarek jednak woli siedzieć na kanapie i często dostaję od nich zdjęcia pogniecionych dywanów :(

      Gdyby dywan nadal falował mimo siedzenia na nim, to oznacza, że coś jest nie tak ze ściegiem, że np. że za często jest podwajany słupek.

      Usuń
  8. Schematu nie pomyliłam. Robię z tego co jest tu na stronie. Ale według niego 3 kończy się a 4 rząd zaczyna dwoma słupkami. Nie wiem jak wyjdzie mi siedzenie na nim bo jestem w ciąży ;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Robię i pruję.... Jakoś nie wiem, ile tych słupków dodawać w każdym okrążeniu. Mam 15 okrążenie i dodaję co 10 słupek. Czy dodawanie słupków jest liczbą stałą dla każdego okrążenia, czy zwiększa się liczba dodawanych słupków?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liczba dodanych słupków jest taka sama dla każdego okrążenia i wynosi 14. Przerabiamy dane okrążenie, dojeżdżamy do połowy odległości między podwojeniami z poprzedniego okrążenia i tam robimy nowe podwojenie. Będzie istniało takie okrążenie, w którym podwojenie znajdzie się na co dziesiątym słupku, ale wtedy w następnym okrążeniu będzie to co jedenasty słupek.

      Usuń
  11. moze jakis filmik z tutorialem ?:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie wiem czy tu jeszcze zaglądasz ale bardzo Ci dziękuję za tego ślimaka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaglądam, bo jak ktoś pisze komentarz, to dostaję wiadomość na maila :) Cieszę się, że ślimak przypadł Ci do gustu :) Powinnam pewnie popracować nad podobnym ślimakiem z półsłupków, ale zawsze dziwnym trafem inne robótki wydają się ważniejsze :|

      Usuń
  13. Zrobiłam dywan korzystając z twojego"przepisu" z 2014r. Cudny. Bardzo, bardzo dziękuję.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz